Vilken trevlig dag..

Idag har jag haft trevligt, jag har också haft tur :) Vann lite på bingo och så har jag bara haft en riktigt bra dag idag. Nu sitter jag och väntar på Jonas så jag tänkte lägga ut ett recept (vet inte om jag har lagt ut det förut, men Sussie vill ha det) på en av dom godaste kakorna som finns, nämligen chokladkaka med päron. Hittar tyvärr ingen bild på kakan, men ni får väl använda fantasin ;)


Chokladkaka med päron

Ugn 200 grader

1 burk päronhalvor (stor burk)
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g rumsvarmt margarin
2 ägg

Gör såhär:

Starta ugnen. Häll av saften från päronen och lägg dem i en ugnssäker form ( 22 cm), med den kupade sidan upp. Rör ihop resten av ingredienserna till en mjuk smet. Bred ut smeten över päronen (se till att dom är täckta) och grädda kakan i ugnen i 20 minuter. Stäng av ugnsvärmen och låt kakan stå kvar i ugnen ytterligare 5 minuter.

Mina tips:

Jag brukar ha en rund form med löstagbara kanter som är ungefär 24 cm. Jag brukar ha den i eftervärmen i bara nån minut, aldrig 5 eftersom att jag vill ha den kladdig i mitten. Om du inte har rumsvarmt margarin (eller smör) så brukar jag köra margarinet i mikrovågsugnen 10-15 sekunder så blir det mjukt och lätt att arbeta med.




Kommentarer
Postat av: Sussie

Nu har jag rört ihop degen, men min blev då inte lättarbetad ;) får se mammas betyg sen ;)

2010-10-10 @ 15:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0